FAQ

1. Wat is Marpessa Life Services?

Marpessa Life Services is een Nederlandse organisatie die klanten begeleidt bij de aankoop van een woning in het nieuwbouwprojecten in Turkije. 

2. Wie zij de gezichten achter Marpessa Life Services? 

Marpessa Life Services wordt geleid door Taner Özbilginer. Taner heeft in Nederland ruim 15 jaar ervaring in de financiële dienstverlening en is gediplomeerd erkend hypotheekadviseur S.E.H. PE 2013.  Sinds 1998 adviseert hij ook bij de aankoop van onroerend goed in Turkije.

3. Waarom moeten mensen voor Marpessalife Services kiezen?

Marpessalife Services is een “echte” dienstverlener waarbij de klant altijd centraal staat. Wij zijn er voor de klant. Vanaf het eerste moment dat wij contact hebben met een klant, zijn we erop gericht om die klant zo goed mogelijk te helpen. Het belang en het gemak van de klant is steeds ons uitgangspunt!

4. Waar moet men op letten bij het kiezen voor een bemiddelaar in vastgoed?

Het belangrijkste is dat een bemiddelaar kennis van de zaken heeft. Dat klinkt misschien heel logisch, maar we zien vaak dat bemiddelaars prachtige verkooppresentatie houden en dat de koper uiteindelijk de dupe is. Dikwijls is er te weinig kennis van financiële en fiscale zaken en van wet en regelgeving zoals deze in Turkije van toepassing zijn. Ook ontbreekt het vaak aan bouwtechnische deskundigheid. Het is van belang dat men hier op let bij het kiezen van een bemiddelaar. Daarnaast is het belangrijk dat je zelf ter plekke gaat kijken. Alleen dan kun je een vastgoedproject pas echt goed beoordelen.

5. Waar bevindt zich het vastgoedproject waar ik een woning kan kopen?

Het project, Marpessa/life/boutique/V.I.P genaamd, bevinden zich aan de zuidkust van Turkije, op 100-300 meter van de Middellandse zee, op een paar kilometer afstand van historische stad Silifke.

6. Waarom zou ik juist op deze plek een huis kopen?

De omgeving van onze projecten is prachtig. Zon, zee, strand en volop natuur, cultuur en geschiedenis.
Het complex van onze projecten zelf bieden veel faciliteiten, maar ook de omgeving van onze projecten kan in al uw behoeften voorzien. Het gebied waar deze zich bevinden is al prachtig, maar ook nog eens ontzettend in opkomst. Dit betekent geweldige waardestijging van uw huis in deze regio.

7. Welke mogelijkheden biedt het project  mij?

U kunt een woning kopen in Turkije die u zelf betrekt, maar u kunt er ook voor kiezen om uw woning te laten verhuren.

8. Turkije heeft met diverse landen een wederkerige overeenkomst ten aanzien van de koop van land en onroerend goed. Welke landen zijn dat?

Engeland, Ierland, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, België, USA, Spanje, Italië, Canada, Luxemburg, Australië, Frankrijk, Griekenland, Portugal, Polen, Kroatië, Israel, Finland, Estland, Hongarije, en sommige Afrikaanse en Zuid Amerikaanse landen.

9. Hoe lang duurt het koopproces?

Het duurt ongeveer 1 tot 4 maanden om de Tapu ( Eigendomsakte) te ontvangen. Na ondertekening van het reservering contract worden kopieën van de paspoorten van de kopers overhandigd aan het advocatenkantoor; kopieën van de officiële documenten waaruit blijkt waar het onroerend goed zich bevindt, worden naar het Turkse Militaire Hoofdkwartier in Adana gestuurd alwaar gecontroleerd wordt of het onroerend goed zich niet in een militaire zone bevindt. Na goedkeuring betaalt Marpessalife Services de noodzakelijke kosten en belastingen aan de hiervoor geautoriseerde bank en het belastingkantoor in Mersin. De betalingsbewijzen van deze kosten en belastingen dienen overhandigd te worden wanneer de eigendomsakte gepasseerd wordt bij het Kadaster. Tenslotte vindt de overdracht op het Kadaster plaats, de verkoper en de koper mogen beide in persoon aanwezig zijn, maar mogen ook volmacht geven aan hun vertegenwoordiger van ons kantoor.

10. Dien ik inwoner te zijn of over een verblijfsvergunning te beschikken om een woning in Turkije te mogen kopen?

Nee, u hebt geen verblijfsvergunning nodig om onroerend goed te kopen. Een verblijfsvergunning heeft u alleen nodig indien u langer dan 3 maanden achtereen in Turkije verblijft of een telefoonaansluiting of auto wilt kopen.

11. Wat dien ik te controleren alvorens ik koop?

Wij controleren samen met het advocatenkantoor of er geen huurovereenkomst of hypotheek op de onroerend goed rust, of verkoper het juridische recht heeft het onroerend goed te verkopen, en of de verkoper over een Tapu (eigendomsbewijs) beschikt.

12. Kan ik de opbrengst meenemen naar Nederland als ik mijn woning weer verkoop?

U hebt het wettelijk recht om de opbrengst van de woning bij verkoop mee te nemen naar uw land.

13. Kan ik mijn woning nalaten aan mijn erfgenamen?

U kunt een Turks testament laten opstellen en uw onroerend goed nalaten aan uw erfgenamen, echter, indien u geen testament opstelt erven de wettelijke erfgenamen.

14. Kan ik meubilair, roerende zaken of een auto importeren?

Dat kan maar het transport en invoerrechten zijn duur, zo dat wij u aanraden uw meubilair ter plekke te kopen.

15. Wat zijn de bijkomende kosten aankoop woning Turkije?

U hebt uw oog op een nieuwe woning aan de Middellandse zee laten vallen en besluit tot aankoop van deze woning. Maar met welke kosten krijgt u nu te maken bij de aankoop van uw nieuwe woning? Een lastig te beantwoorden vraag. Wij zetten voor u alle mogelijke kosten in een duidelijk overzicht uiteen. Zo krijgt u niet te maken met voor u onbekende kostenposten. Wij begeleiden u door het gehele aankoopproces zodat u zich rustig kunt concentreren op uw eigenlijke doel. Genieten van uw woning!

Eenmalige kosten: enkele voorbeelden:

Overdrachtsbelasting 3% van de geregistreerde verkoopprijs

Inschrijfkosten Kadaster 50, –

Advocaatkosten 1250, –

Salaris tolk 80, –

Iskan 450, –

Elektriciteitsinstallatie 120, –

Water aansluiting 80, –

Concreet betekent dit bij Marpessa Life Services:

Koper betaalt enkel de 3% overdrachtsbelasting, alle andere kosten in totaliteit ongeveer 6% zijn ten laste van de verkoper en in de verkoopprijs inbegrepen.

Voor een vlot aankoopproces en voor uw geruststelling zijn alle juridische kosten bij ons begrepen in onze verkoopprijs. Indien u een woning bij ons koopt zijn er geen verborgen kosten.

Jaarlijkse kosten:

Onroerendgoedbelasting: 0,2% van de geregistreerde verkoopprijs

Inboedelverzekering € 150, –

Brandverzekering € 200, –

Gemeentelijke milieuheffing € 100, –

Elektriciteit- en gasverbruik € 250, – (geraamd)

Waterverbruik € 150, –

Aftersales service pakket € 375, –

Overig onderhoud (maandelijks) T.s.s €70, – en € 90, –

Alle genoemde kosten zijn slechts indicatief en afhankelijk van onder meer de grootte, ligging, ouderdom van uw onroerende zaak en de tijd per jaar die u in uw woning doorbrengt.

Het kostenoverzicht is exclusief kosten van levensonderhoud.

16. Waarom zou ik er voor kiezen om mijn huis in Turkije te verhuren?

Wanneer u uw huis in Turkije verhuurt, levert de verhuurinkomsten u extra rendement op.

17. Wie verzorgt de verhuur van mijn huis in Turkije?

Marpessa Life Services verzorgt de verhuur van uw woning in Turkije. Marpessa Life Services beschikt over mensen en alle benodigde middelen, diensten om de verhuur van uw woning voor u te verzorgen.

18. Als ik er voor kies om mijn woning in Turkije te verhuren, hoeveel tijd per jaar kan ik dan zelf gebruik maken van mijn woning?

Het uitgangspunt is dat men drie weken per jaar de woning zelf kan gebruiken, maar ook andere opties zijn mogelijk. De periode waarin de woning wordt verhuurd wordt met u afgestemd.

19. Hoe ziet een aankoopproces er uit, uitgelegd in een stappenplan?

– Wij inventariseren uw wensen en uw mogelijkheden

– Wij verstrekken informatie over  de woningen, de omgeving, de aannemer en de architect en de mogelijkheden tot verhuur van uw potentiële woning.

– Wij begeleiden u bij het bepalen van uw keuze voor een bepaald vastgoedproject. Hierbij krijgt u een actuele lijst met beschikbare woningen en wordt bepaald welke woningen het beste passen bij uw wensen en mogelijkheden.

– In overleg met u organiseren wij voor u een bezichtigingsreis  U vertrekt samen met een medewerker van Marpessa Life Services naar Turkije waar u een bezoek brengt aan onze projecten en waar u mogelijkheden krijgt om alles met eigen ogen te aanschouwen.

– Vervolgens zullen wij de bezichtigingsreis met u nabespreken, zullen wij samen met u een zakelijke inventarisatie verrichten van de voor u voor- en nadelen. Tevens nemen wij tijd voor het beantwoorden van uw vragen, wordt de definitieve keuze voor een vastgoed object vastgelegd. Daarnaast zal eventueel meer-/minder-werk worden besproken.

– Tijdens deze stap wordt het koopcontract opgemaakt. Vervolgens zal deze met u besproken worden, waarna het contract getekend kan worden.

– Nu kan de overdracht bij een Nederlandse notaris plaatsvinden. U wordt verzocht de betaling te verrichten aan deze notaris. Na ontvangst van de koopsom bij de notaris zet de aannemer in Turkije de woning op uw naam en stuurt hij het eigendomsbewijs en de sleutels naar de Nederlandse notaris. Deze notaris handelt de verdere overdracht af: u ontvangt het eigendomsbewijs en de sleutels, vervolgens ontvangt de verkoper/aannemer de koopsom.

– Indien u uw woning via Marpessa Life Services wilt verhuren, worden de mogelijkheden besproken en wordt er een beheerovereenkomst opgemaakt en getekend.

20. Van welke diensten van Marpessa Life Services kan ik gebruik van maken?

Marpessa Life Services kan u ook helpen bij de inrichting van uw woning. Marpessa Life Services kan u begeleiden met de contacten met overheidsdiensten, elektriciteitsbedrijven, waterleidingsbedrijf en onderhoudsdienst  Mocht u andere speciale wensen hebben, laat het ons dan gerust weten

Mist u bepaalde vragen en antwoorden daarop? Neemt u dan gerust contact met ons op middels ons contactformulier.